Serdecznie
proszę o poświęcenie uwagi dla zapoznania się z treścią niniejszej inicjatywy.
Nazywam się Jan
Grandys, jestem dyrektorem Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli w
Tarnobrzegu, którą wraz z żoną Zosią Wójcikowską - Grandys prowadzimy od 2001 roku.
Ukoronowaniem moich doświadczeń w ciągu ponad 50-letniej praktyki zawodowej oraz
naszej wspólnej misji edukacyjnej jest rozszerzenie nazwy NPDN o dwa znamienne
wyrazy "PRZYJAZNA EDUKACJA".
Właśnie te
dwa piękne słowa wyrażają naszą misję zawodową, urodę pracy nauczyciela. One
to, jak igła magnetyczna wyznaczają nasze cele, którym podporządkowujemy oferty
szkoleniowe.
Co
proponujemy?
Przyłączenie się do grupy Osób uważających, że edukacja ma
sens, jeśli jest przyjazna wobec Jej uczestników,
a równocześnie wyrażenie zgody na wpis do "KSIĘGI PRZYJACIÓŁ
PRZYJAZNEJ EDUKACJI".
Nazwę
zaproponował nasz Przyjaciel z Bydgoszczy, pan Julian Ochenduszko, którego wielokrotnie
gościliśmy, słuchając wspaniałych wykładów propagujących "Ocenianie
kształtujące."
Jego deklaracja
otrzymuje nr 1 , a tekst pięknego listu
publikujemy na Facebooku i Blogu.
W naszym:
edukatorów, trenerów rozumieniu, przyjazna edukacja wyraża się: pasją w zawodzie,
przyjaźnią, życzliwością, empatią do ucznia, rodzica, nauczycieli,
zaczarowywaniem uczniów swoim przedmiotem, pobudzaniem i rozwojem ich
kreatywności. Ta edukacja przejawia się dostarczaniem uczniowi impulsów
motywujących go do sukcesu, wiary w siebie, w swoje możliwości, dodawaniem
ducha, służeniem niezbędnym wsparciem. Uczestniczymy w niej tworząc klimat pokoju, bezpieczeństwa dla godności każdej
osoby, pamiętając, że siła racji jest ważniejsza niż racja siły, że ja mam prawo, ale
inni też je mają. Przyjaźń wyraża się
gwarancją sprawiedliwej oceny w wymiarze wartościowania pracy i ukierunkowywania dalszych wysiłków, starań, rozumnym obciążaniem zadaniami na
miarę sił, możliwości. Przyjaźń, to pewność wsparcia w potrzebie i oparcia o
zasady zbudowane na wartościach naszej chrześcijańskiej cywilizacji. Przez
przyjazną edukację rozumiemy partnerstwo
nauczycieli, uczniów, rodziców, sojuszników.
Zarysowana
wizja przyjaznej edukacji nie wyczerpuje jej uroku, piękna, dobra, mądrości,
wszak przybliża nas do siebie braterstwem serca, umysłu, czynów prawdziwego
człowieka, pełnej barw tęczy człowieczeństwa.
Przyjazna edukacja jest otwarta na inicjatywy, dokonania, na rozrastanie się dobra, piękna, mądrości. Nie wyczerpuje ona bogactwa działań Osób, które odczuwają pedagogiczną więź z niniejszą inicjatywą. Praktykowanie ubogaca, owocuje uszlachetnieniem osobowości uczniów, społeczności, rosnącymi szeregami ludzi rozsmakowanych w przyjaźni do bliźniego na gruncie szacunku dla godności każdej osoby.
Przyłączenie się do grona nie pociąga za sobą żadnych
obowiązków, poza zgłoszeniem się na adres grupy "Przyjazna
Edukacja", zgody na wpis do Księgi Przyjaciół z równoczesnym zaprezentowaniem
swojej osoby oraz motywów włączenia się do inicjatywy, aby mieć poczucie:
Nie jestem sama, nie jestem sam!
Wyrażenie
aprobaty i akces przynależności do grona bliskich sobie duchem Osób, będzie
wzbogacać pojęcie i rozumienie przyjaznej edukacji, jako szansy na harmonijny
rozwój ucznia. Ucznia, który sięgnie po sukcesy na miarę możliwości, a zarazem
przeżyje lata szkolne, jako piękną
przygodę zrodzoną z przyjaźni do ludzi.
Myśl o współtworzeniu zrzeszenia Osób w
grupie "Przyjazna Edukacja" nie ma nic wspólnego z powołaniem
struktur, władz, formalnej organizacji.
Przyłączenie
się do grona przyjaciół edukacji samo w sobie będzie wystarczającą rękojmią
wspólnoty ideowej.
Mam najszczersze przekonanie o ważności niniejszej propozycji
dla wszystkich, nie tylko nauczycieli, którzy sympatyzują z ideą takiej właśnie
edukacji: lubianej przez uczniów, dorosłych. Chodzi o odnalezienie się,
nawiązanie życzliwego kontaktu.
Wiem na pewno, że w każdym środowisku jest
liczne grono nie tylko pedagogów, którzy są naturalnymi sojusznikami tej idei,
żyją, działają w "diasporze" pedagogicznej, nie zawsze znajdując
bratnią, siostrzaną duszę w sąsiedztwie. Będziemy z Zosią, moją towarzyszką
życia i pracy wdzięczni za przesłanie na nasz adres mailowy deklaracji
przynależności do GRONA PRZYJACIÓŁ PRZYJAZNEJ
EDUKACJI.
Przynależność
da nam siłę, poczucie radości, pozwoli na przeglądanie się w pięknych obrazach
inicjatyw, odkryć, doznań, budujących przykładach, które będą naszym pokarmem,
witaminami optymizmu, wiary, pewności słusznie obranej ścieżki edukacyjnej,
twórczego spełnienia.
W gronie
przyjaznej edukacji będzie możliwość bezpośrednich kontaktów, sięgania
po przykłady, dzielenia się doświadczeniami, pomysłami. Od każdego z
Przyjaciół Przyjaznej Edukacji będzie zależeć decyzja, co do osobistych
spotkań, odwiedzin, spotkań grupowych, w zależności od potrzeb.
Służymy:
·
naszą stroną www.grandys.edu.pl
·
udostępniamy Facebook https://www.facebook.com/groups/800994216752098/
·
Blog - dla osób nie posiadających Facebooka. http://przyjaznaedukacja.blogspot.com/
Osoby przystępujące do naszej Grupy Przyjaciół Przyjaznej
Edukacji, po zaprezentowaniu zgłoszenia
otrzymają nr członkowski w Księdze i tym samym prawo do udziału w wymianie
doświadczeń. Potwierdzimy swym
przykładem, że przyjazna edukacja jest możliwa!
Serdecznie zapraszamy
Jan
i Zosia Grandysowie
oraz
Małgorzata Chruściel - zarządzająca naszą stroną www.
Tarnobrzeg, A.D. 2018,
9 lutego
Zgłoszenie do grupy można pobrać tutaj.
My, na dobry początek!
Jan Grandys -
aktualnie dyrektor Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli w Tarnobrzegu,
52 rok pracy pedagogicznej, pasjonat głęboko wierzący w piękno edukacji, mający niezmąconą pewność o potrzebie popularyzacji dokonań Przyjaciół Przyjaznej Edukacji, wspólnoty ideowej.
52 rok pracy pedagogicznej, pasjonat głęboko wierzący w piękno edukacji, mający niezmąconą pewność o potrzebie popularyzacji dokonań Przyjaciół Przyjaznej Edukacji, wspólnoty ideowej.
Zosia Wójcikowska -
Grandys - edukator, trener, z zakresu zarządzania oświatą, ewaluacji,
nadzoru pedagogicznego, aktywnych metod nauczania, oceniania wspierającego
rozwój ucznia. Prowadząc szkolenia propaguje działania mające bogate walory
przyjaznej edukacji.
Julian Ochenduszko - specjalista pomiaru dydaktycznego i oceniania szkolnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz